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​Yomo  Toro

​Yomo Toro, master of the cuatro (Puerto Rico’s 10-stringed, guitar-like instrument) has been a beloved cultural icon and musical maestro for more than forty years. A resident of New York City since 1956, he has never lost his jíbaro spirit and his delightful presence has pleased thousands of fans throughout the world, while his spectacular playing has astounded audiences throughout his lengthy and varied career.

Born in the town of Ensenada, in the Guanica municipality in Puerto Rico, Yomo’s father, also a cuatro player, was his first teacher. By the time he was a teenager Yomo was playing with many popular local groups, such as Los Delfis Del Sud. In 1953 he went to New York with Bury Cabán y Los 4 Aces and, after three years of going back and forth, finally settled in New York for good, in a humble apartment near Yankee Stadium, in the Bronx.



Yomo Toro, maestro del cuatro (instrumento similar a la guitarra de 10 cuerdas de Puerto Rico) ha sido un ícono cultural amado y un maestro musical por más de cuarenta años. Residente de la ciudad de Nueva York desde 1956, nunca perdió su espíritu jíbaro y su deliciosa presencia ha complacido a miles de admiradores en todo el mundo, mientras que su espectacular actuación ha asombrado al público a lo largo de su extensa y variada carrera. Nacido en la ciudad de Ensenada, en el municipio de Guánica en Puerto Rico, el padre de Yomo, también jugador de cuatro, fue su primer maestro. Para cuando él era un adolescente, Yomo estaba jugando con muchos grupos locales populares, como Los Delfis Del Sud. En 1953 fue a Nueva York con Bury Cabán y Los 4 Aces y, después de tres años de ir y venir, finalmente se instaló definitivamente en Nueva York, en un humilde departamento cerca del Yankee Stadium, en el Bronx.



Throughout the ‘60’s Yomo played with groups such as Los Panchos and Ramito. His first solo recordings, such as Alma de Ramito for the Cotique label, reflect a thorough knowledge of Latin music: the trumpets in “Las Chismosas” are reminiscent of mariachi, and the rhythm is the lilting 6/8 of Argentine chacarera.

But even as Yomo performed the sentimental music of the time, beneath this conventional exterior lurked an adventurous spirit, ready to try anything from rock and roll to classical to disco to bluegrass. And it was the fever of Fania in the late ‘60’s and early ‘70’s that finally brought out this creative aspect of Yomo Toro.



Durante los años 60, Yomo jugó con grupos como Los Panchos y Ramito. Sus primeras grabaciones en solitario, como Alma de Ramito para el sello Cotique, reflejan un profundo conocimiento de la música latina: las trompetas en "Las Chismosas" recuerdan al mariachi, y el ritmo es el melodioso 6/8 de la chacarera argentina. Pero incluso mientras Yomo tocaba la música sentimental de la época, debajo de este exterior convencional acechaba un espíritu aventurero, listo para probar cualquier cosa, desde rock and roll hasta música clásica, hasta música disco o bluegrass. Y fue la fiebre de Fania a finales de los 60 y principios de los 70 lo que finalmente dio a conocer este aspecto creativo de Yomo Toro.


In 1970 Yomo was invited to join Willie Colón and Hector Lavoe on their landmark Christmas release, Asalto Navideño. This groundbreaking album fused the music of the traditional Puerto Rican Christmas with the new wild urban salsa. On tracks such as “Aires De Navidad”, the ringing sound of Yomo’s cuatro mingled with the raw sound of the trombones and percussion, adding a note of nostalgia, a feeling of connection with the island home within the cold New York City winter. This album, with its non-Christmas-related hit, “La Murga Panameña”, became one of the best-selling salsa albums of all time. The following year Willie produced the follow-up album Asalto Navideño Volume 2. Also extremely popular, this album contains the wonderful Christmas track “Doña Santos”, whose traditional elements such as aguinaldos and seis are belied by a wacky album cover featuring Yomo as Santa, with Hector Lavoe and Willie Colón as Santa’s elves.


​​En 1970, Yomo fue invitado a unirse a Willie Colón y Héctor Lavoe en su famoso lanzamiento navideño, Asalto Navideño. Este innovador álbum fusionó la música de la Navidad puertorriqueña tradicional con la nueva salsa urbana salvaje. En temas como "Aires De Navidad", el sonido de cuatro de Yomo se mezcló con el sonido crudo de los trombones y la percusión, añadiendo una nota de nostalgia, una sensación de conexión con la isla en el frío invierno de Nueva York. Este álbum, con su éxito no relacionado con la Navidad, "La Murga Panameña", se convirtió en uno de los álbumes de salsa más vendidos de todos los tiempos. Al año siguiente Willie produjo el álbum de seguimiento Asalto Navideño Volumen 2. También extremadamente popular, este álbum contiene la maravillosa canción navideña "Doña Santos", cuyos elementos tradicionales como aguinaldos y seis son desmentidos por una portada de álbum raro que presenta a Yomo como Papá Noel. , con Héctor Lavoe y Willie Colón como los elfos de Santa.

As a member of the Fania All Stars, Yomo became part of a unique tribe which included Willie Colón, Hector Lavoe, Johnny Pacheco, Bobby Valentín, Roberto Roena, Ray Barretto, Larry Harlow, Cheo Feliciano and Ismael Miranda, artists whose souls were on fire with a new sound. When the Fania All Stars formed in 1971 he was an official member of the band, touring throughout the world.



He also recorded two solo albums for Fania Records: Romantico (featuring the iron-clad voice of his old friend Dalia Silva) and Música Para El Mundo Entero. Romantico brings Yomo back to his sentimental roots, weaving melodic improvisations around harmony-laden boleros, while Música Para El Mundo Entero is playful and experimental. This album features “Yomo Y La Evolución”, a musical journey with stops at merengue, Cuban son, Mexican hat-dance, flamenco, calypso, pasillo ecuadoreano, and boogie-woogie, plus a taste of Yomo’s famous solo from “Quítate Tu”, one of the Fania All Stars’ most ubiquitous hits.



También grabó dos álbumes solistas para Fania Records: Romantico (con la voz de hierro de su antigua amiga Dalia Silva) y Música Para El Mundo Entero. Romántico devuelve a Yomo a sus raíces sentimentales, tejiendo improvisaciones melódicas en torno a boleros cargados de armonía, mientras que Música Para El Mundo Entero es lúdica y experimental. Este álbum presenta "Yomo Y La Evolución", un viaje musical con paradas en merengue, hijo cubano, sombrero mexicano, flamenco, calypso, pasillo ecuadoreano y boogie-woogie, además del sabor del famoso solo de Yomo de "Quítate Tu" , uno de los éxitos más ubicuos de Fania All Stars.​​


Since then he has continued to record and perform at a prodigious rate, with Larry Harlow and the Latin Legends Band, Marc Anthony, Gloria Estefan and many others. The Smithsonian Museum in Washington DC created an exhibit for him and a statue of Yomo stands in the plaza of his hometown. He appears regularly in the off-Broadway show “Sofrito”. His latest album, Espíritu Jíbaro, produced by longtime friend Verna Gillis, is an intriguing collaboration between Yomo and the extraordinary trombonist Roswell Rudd, supported by drummer Bobby Sanabria.

And yet, Yomo always returns to the joyous energy of songs such as “Fuikiti” and “El Lechón De Cachete”. As all who know and love him are aware, Yomo’s buoyant and compassionate spirit always seems to rise above all chaos or sorrow. Yomo Toro is an inspiration and harbinger of joy in his music and his manner, truly embodying the spirit of “Sangre Latina”.



Desde entonces, ha seguido grabando y tocando a un ritmo prodigioso, con Larry Harlow y la banda de Latin Legends, Marc Anthony, Gloria Estefan y muchos otros. El Museo Smithsonian en Washington DC creó una exhibición para él y una estatua de Yomo se encuentra en la plaza de su ciudad natal. Él aparece regularmente en el espectáculo "Sofrito" fuera de Broadway. Su último álbum, Espíritu Jíbaro, producido por su amiga de mucho tiempo, Verna Gillis, es una intrigante colaboración entre Yomo y el extraordinario trombonista Roswell Rudd, con el apoyo del baterista Bobby Sanabria. Y, sin embargo, Yomo siempre regresa a la energía gozosa de canciones como "Fuikiti" y "El Lechón De Cachete". Como todos los que lo conocen y aman lo saben, el espíritu optimista y compasivo de Yomo siempre parece elevarse por encima de todo caos o pesar. Yomo Toro es una inspiración y un heraldo de alegría en su música y sus modales, que realmente encarnan el espíritu de "Sangre Latina".



​Yomo Toro