​Arturo Sandoval - Peanut Vendor (El manisero) 

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​“I’m still in love with that kind of music,” Sandoval says. “It’s not easy. It’s very difficult. You need to think very fast. The chord changes very quickly. It takes a lot of skill.”

It was while on a tour in 1990 with the United Nations Orchestra at Gillespie’s invitation that Sandoval, his wife and teenage son were able to defect. At the time, he was considered Cuba’s Louis Armstrong, but Sandoval felt stifled, his performances limited by the whims of Cuba’s communist government. Once he settled in America, Sandoval set out to break those bounds, playing with famous and obscure musicians alike and recording at a brisk pace, sometimes releasing multiple albums a year.



"Todavía estoy enamorado de ese tipo de música", dice Sandoval. "No es fácil. Es muy difícil. Necesitas pensar muy rápido. El acorde cambia muy rápido. Se necesita mucha habilidad ". Fue durante una gira en 1990 con la Orquesta de las Naciones Unidas por invitación de Gillespie que Sandoval, su esposa y su hijo adolescente pudieron desertar. En ese momento, se le consideraba Louis Armstrong de Cuba, pero Sandoval se sentía sofocado, sus actuaciones limitadas por los caprichos del gobierno comunista de Cuba. Una vez que se instaló en Estados Unidos, Sandoval se propuso romper esos límites, tocando con músicos famosos y oscuros por igual y grabando a paso rápido, a veces lanzando múltiples álbumes al año.

​Born in 1949 in a town outside Havana, Sandoval started playing with street musicians as a 12-year-old boy. He dabbled in percussion and piano, but his love for the trumpet took over. Along with others in Cuba’s fledgling jazz community, he helped establish the Orquesta Cubana de Musica Moderna in 1967. Orquesta members including Sandoval eventually founded the jazz-rock group Irakere.

A not-so-chance meeting in 1977 with jazz legend Dizzy Gillespie — Sandoval offered to drive the virtuoso around town — launched a mentorship that shaped both his bebop and Afro-Cuban sound and his life. Sandoval discovered the percussive innovations of bebop when he was 13 after listening to a Charlie Parker-Gillespie collaboration. But after they met, Gillespie provided a rigorous “listening” list for his protégé. Sandoval considers bebop one of the most important movements in jazz history.


Nacido en 1949 en un pueblo a las afueras de La Habana, Sandoval comenzó a tocar con músicos callejeros cuando era un niño de 12 años. Él incursionó en la percusión y el piano, pero su amor por la trompeta se hizo cargo. Junto con otros en la incipiente comunidad de jazz de Cuba, ayudó a establecer la Orquesta Cubana de Música Moderna en 1967. Los miembros de la Orquesta, incluyendo a Sandoval, finalmente fundaron el grupo de jazz-rock Irakere.

Una reunión no tan casual en 1977 con la leyenda del jazz Dizzy Gillespie - Sandoval ofreció conducir al virtuoso por la ciudad - lanzó una tutoría que formó tanto su sonido bebop como afrocubano y su vida. Sandoval descubrió las innovaciones de percusión del bebop cuando tenía 13 años después de escuchar una colaboración entre Charlie Parker y Gillespie. Pero después de conocerse, Gillespie proporcionó una rigurosa lista de "escucha" para su protegido. Sandoval considera el bebop como uno de los movimientos más importantes en la historia del jazz.

ORIGIN
Artemisa, Cuba

Arturo Sandoval

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